lördag 7 juli 2007

Kamp om gult och grönt

Så var vi igång då. Efter en prolog där Fabian Cancellara (Schweiz/CSC) var oroväckande överlägsen är det nu dags för en rad etapper där spurtarna kommer att kämpa om etappsegrar, möjligheten att få ikläda sig den gula ledartröjan för någon dag och att skapa sig en bra grundplåt i poängtävlingen.

Men innan vi lägger kampen om totalsegern åt sidan - den plockar vi fram igen när det är dags för den första bergsetappen (etapp 7, lördagen den 14 juli) - kan vi konstatera att de större förhandsfavoriterna gjorde ungefär vad man kunde förvänta sig av dem på prologen, även om Carlos Sastre (Spanien/CSC) och Cristophe Moreau (Frankrike/Ag2r) kanske tappade onödigt mycket tid. Och Astana-stallet skaffade sig ett intressant läge med Andreas Klödens (Tyskland) och Alexandre Vinokourovs (Kazakstan) framskjutna placeringar.

Första veckans etapper brukar följa ett ganska givet mönster. De brukar inledas med ett antal attacker tills en utbrytargrupp som accepteras av alla har bildats. Denna får sedan dra ifrån ett tag, och det kan bli åtskilliga minuters försprång, innan lagen med duktiga spurtare långsamt börjar jobba in försprånget. Oftast blir utbrytargruppen ikappkörd, inte sällan med bara några få kilometer kvar till mål, och det hela kan avslutas med en klungspurt.

Det kommer säkerligen att pratas en hel del om bonussekunder och poäng den närmaste tiden. Dessa bonussekunder och poäng delas ut dels vid etappmålet, dels vid spurtpriser (2-3 per etapp) utmed etappen. Med hjälp av det tidsavdrag bonussekunderna ger har de spurtare som gjort en bra insats på prologen en möjlighet att ta in tid och överta totalledningen. En tidig ledning i ett tre veckor långt etapplopp kanske inte verkar vara så märkvärdigt, men det är faktiskt mycket prestigefullt att köra i den gula ledartröjan, om så bara för en dag.

För spurtarna är poängtävlingen en viktig del av Tour de France. På varje etapp delas poäng ut till de 10-25 första beroende på vilken typ av etapp det är. Flest poäng delas ut på de "lätta" slätetapperna och minst på tempoetapperna. Poäng delas även ut till de tre första vid varje spurtpris. Och det gäller att samla på sig så mycket poäng som möjligt fram till målgången i Paris. Ledaren i poängtävlingen får köra i en grön ledartröja.

Även poängtävlingen och möjligheten att få ikläda sig gult är betydelsefulla mål är det ändå att vinna etapper som är det viktigaste målet för spurtarna under den första veckan. Spurterna i Tour de France brukar vara mycket spektakulära och intressanta att titta på. I princip alla riktigt bra spurtare brukar finnas på plats och alla vill verkligen vinna. Det gör att det ofta är rätt trångt på upploppsrakorna och det är inte alltid det går som de stora spurtstjärnorna vill.

Nu när Alessandro Petacchi (Italien/Milram) försvunnit ur klungan i en enorm puff astmamedicin finns det som jag ser det tre riktigt tunga namn att lyfta fram för etappsegrar och kampen om poängtävlingen. Det är Robbie McEwen (Australien/Predictor-Lotto), Tom Boonen (Belgien/Quickstep) och Thor Hushovd (Norge/Credit Agricole). Det är förmodligen de och deras lag som kommer att försöka kontrollera klungan in mot upploppsrakan. Utöver dessa finns det dock ett stort antal kapabla spurtare i klungan. Italienarna Daniele Bennati och Danilo Napolitano (Lampre), spanjoren Oscar Freire (Rabobank) och unge britten Mark Cavendish (T-Mobile) för att nämna några.

Jag tror att Boonen kommer att vara den vassaste spurtaren i årets Tour de France, och att det även blir han som tar hem poängtävlingen. Men ni som läst den här bloggen tidigare vet ju att jag alltid har fel, så satsa inga pengar på det...

Inga kommentarer: